Od hut stali po Himalaje. Field recordingowe nowości w Saamleng.

Od hut stali po Himalaje. Field recordingowe nowości w Saamleng.

Konsekwencja, z jaką Tomek Mirt wydaje kolejne nagrania terenowe w swoim labelu Saamleng robi wrażenie. Na nośnikach, zawsze z dopracowaną oprawą graficzną i oczywiście bardzo regularnie.

Tym razem równolegle ukazały się aż cztery pozycje: “The Voice of Steelworks” Dawida Chrapli, “Místní rozhlas” Jacka Szczepanka, “Himalaya and Karakoram • Voices from the Mountains • 1971–2003” Bogdana Jankowskiego oraz “Another Day on Tarutao” samego Mirta.

Same już tytuły mówią dużo o zawartości: są więc nagrania skupione na dźwiękach industrialnych (huty stali nagrane przez Dawida Chraplę) oraz ingerencji człowieka w soundscape (czeskie i słowackie stacje radiowe transmitowane przez megafony na ulicach uchwycone przez Jacka Szczepanka ale też muzyka czy dźwięki radia pochodzące z kompilacji nagrań Bogdana Jankowskiego), jest też natura (zarówno u Jankowskiego, choć nieco na drugim planie, jak i w nagraniach Tomka). Wszystkie są warte uwagi, choć szczególnie trzeba docenić zarówno trud włożony w kompilację nagrań z wypraw himalaisty, z których najstarsze pochodzą jeszcze z lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku jak i kolejny niezwykły koncept Jacka Szczepanka (autora m.in. “Manieczki Soundscapes”, wydanego także przez Saamleng), który zdaje się być obecnie najbardziej czujnym polskim autorem nagrań mających na celu uchwycenie fenomenów powstających tam, gdzie człowiek panoszy się ze swoją szeroko pojętą, hałaśliwą ingerencją w otoczenie dźwiękowe.

Polecam wszystkim, na Bandcampie Saamleng można nabyć poszczególne pozycje cyfrowo lub na CD, albo też sprawić sobie cały zestaw (link tutaj) razem z gratisową torbą zaprojektowaną przez Mirta.